לימוד הדף היומי, החשיבות שלו והכוח הנפלא שלו
למה ללמוד גמרא? שואלים את עצמם רבים. למשל, איזו חשיבות יכולה עוד להיות לשאלות ותשובות הלכתיות שנתנו לפני 1000 שנים בנושאים אזוטריים? ובכל זאת, יש משהו בלימוד הגמרא, שהוא מעבר לזה
אומרת מסכת אבות: "בן חמש שנים למקרא, בן עשר שנים למשנה, בן שלוש עשרה למצות, בן חמש עשרה לגמרא…" ובכך היא מתארת את מסלול הלימוד של הנער היהודי, כאשר הגמרא נמצאת בקצה: במקום בו דרוש הכי הרבה ניסיון בלימוד, ידע-קודם ויכולת.
- "גמרא" הוא כינוי לתלמוד הבבלי. חיבור פרשני-הלכתי שהוא אוסף פרשנויות שניתנו בעל-פה, פסיקות שונות ומסורות עד לפני כ- 1,500 שנים. היא נלמדת בשיטה של "דף בכל יום", במתכונת שיש המכנים אותה – לימוד הדף היומי.
כיצד בנויה הגמרא?
לגמרא מבנה מסובך, מהרבה בחינות:
- שפה: עברית – לעיתים קרובות במספר סגנונות ו'שפה' על אותו דף – משולבת בארמית, שהיא שפה זרה לנו כמעט לחלוטין.
- פרקים בתוך פרקים, בתוך פרקים, על גבי הדף עצמו: מעין 'חלונות' טקסט, הערות שונות בצד הדף והכול לעיתים בכתב רש"י, שגם אותו יש ללמוד.
כל אלה ועוד לא הופכים את הקריאה בגמרא לנוחה או לקלה, אלא להיפך: מקשים על כך והופכים את העניין לעיתים קרובות למעייף, במיוחד לצעירים.
מה שמעייף לא פחות, הוא ההתעסקות לכאורה של הגמרא בעניינים וסוגיות שנראים לנו היום תפלים או פשוט לא רלוונטיים; דברים פשוט "מיותרים".
אז למה להסתבך בלימוד הדף היומי?
שתיים – שלוש סיבות לפחות:
התלמוד הבבלי חובר במשך 300 שנים לפחות, על ידי קבוצות שלמות של אנשים וחכמים שבאו לא רק ממספר אסכולות או "בתי ספר", אלא היו בני תקופות שונות; תנאים ואמוראים – מבבל ומארץ ישראל – יחידים וקבוצות.
- הגמרא משקפת את כל צורות החשיבה ההיסטוריות, ומביאה בפני הלומד והמתעמק בה תמונה של מחשבת העם היהודי במהלך מאות שנים.
יתרה מזאת, לימוד הדף היומי לא נגמר בלימוד עצמי של הגמרא עצמה, אלא גם מבט וחקירה של הפרשנויות שמציעים חכמים שבאו אחרי חותמי התלמוד הבבלי, וכאן, שוב, יש מבט אל ההיסטוריה המחשבתית של עם ישראל.
לימוד הדף היומי נעשה במתכונת של שני לומדים ויותר, ולרוב בקבוצות.
ל'חברותא' הזו יש כֹח משלה, כאשר כל אחד לומד מאחר, רואה ומקשיב לו ומפתח את יכולת החשיבה שלו. יש חשיבות גדולה בפיתוח חשיבה עצמאית בתוך קבוצה, אבל גם בהקשבה לדעות אחרות.
בנוסף, הדף היומי קבוע בכל מקום ואותו דף נלמד באותו יום בכל ישיבה בעולם. גם כאן, היכולת של אדם להיכנס למקום לימוד, להצטרף לקבוצה ולהרגיש מיד חלק ממנה ו"בבית" היא עניין גדול ומרתק, שהופך את לימוד הדף היומי למעניין עוד יותר.